Hüseyin Sadeddin Arel Ve Bir Musiki Masalı
Bir Musiki Masalı adlı makale dizisi Hüseyin Sadettin Arel’i Platon’a yakınlaştıran metinlerden biridir. Bu doğrultuda Arel’in Platon ile birçok ortak yönü olduğunu söyleyebiliriz. Pisagorcu anlayışla ‘armoni (uyum)’ bağlamında ortaklaşan Platon, nasıl ki kurduğu akademide aritmetiği yani matematik bilimlerini en üst sıralara koyduysa, Arel de Türk makam müziği teorisinde sayısal düşünceyi uygulamıştır. Örneğin Türk makam müziğindeki makamları dizisel şekilde ele alan X DR. ORKUN ZAFER ÖZGELEN Arel, ‘niseb-i şerife’ adını verdiği şerefli aralıkları tam 4’lü ve 5’liler olarak vermektedir (Arel, 1986: 30). Arel’e göre bir makam dizisi içinde ne kadar çok tam 4’lü ve 5’li aralıklar varsa, o makam makbuldür. Bu nedenle Arel Çargâh makam dizisini ana makam olarak ele almıştır. Bu çerçevede Pisagor’un matematiksel yaklaşımı Arel’de karşımıza çıkmaktadır. Arel’in bu pozitivist düşüncesinin yanında tıpkı Antik Yunan’daki gibi metaforlar ya da ütopik kurgular da onun yöntemlerinden biridir. 1948’de ilk sayısını yayınladığı ve kurucusu olduğu Musiki Mecmuasında Bir Başka Alem…, Bir Musiki Masalı gibi makaleleri Türk makam müziğinde tahayyül ettiği dünyayı felsefi bir şekilde yansıttığı en önemli örneklerindendir.
- Açıklama
Bir Musiki Masalı adlı makale dizisi Hüseyin Sadettin Arel’i Platon’a yakınlaştıran metinlerden biridir. Bu doğrultuda Arel’in Platon ile birçok ortak yönü olduğunu söyleyebiliriz. Pisagorcu anlayışla ‘armoni (uyum)’ bağlamında ortaklaşan Platon, nasıl ki kurduğu akademide aritmetiği yani matematik bilimlerini en üst sıralara koyduysa, Arel de Türk makam müziği teorisinde sayısal düşünceyi uygulamıştır. Örneğin Türk makam müziğindeki makamları dizisel şekilde ele alan X DR. ORKUN ZAFER ÖZGELEN Arel, ‘niseb-i şerife’ adını verdiği şerefli aralıkları tam 4’lü ve 5’liler olarak vermektedir (Arel, 1986: 30). Arel’e göre bir makam dizisi içinde ne kadar çok tam 4’lü ve 5’li aralıklar varsa, o makam makbuldür. Bu nedenle Arel Çargâh makam dizisini ana makam olarak ele almıştır. Bu çerçevede Pisagor’un matematiksel yaklaşımı Arel’de karşımıza çıkmaktadır. Arel’in bu pozitivist düşüncesinin yanında tıpkı Antik Yunan’daki gibi metaforlar ya da ütopik kurgular da onun yöntemlerinden biridir. 1948’de ilk sayısını yayınladığı ve kurucusu olduğu Musiki Mecmuasında Bir Başka Alem…, Bir Musiki Masalı gibi makaleleri Türk makam müziğinde tahayyül ettiği dünyayı felsefi bir şekilde yansıttığı en önemli örneklerindendir.
Stok Kodu:9786256658714Boyut:13,5x21Sayfa Sayısı:74Basım Yeri:KonyaBaskı:1Basım Tarihi:Nisan 2024Kapak Türü:KartonKağıt Türü:Kitap kağıdı
- Taksit Seçenekleri
- Axess KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim210,60210,60373,01219,02637,03222,18Finansbank KartlarıTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim210,60210,60373,01219,02637,03222,18Bonus KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim210,60210,60373,01219,02637,03222,18Paraf KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim210,60210,60373,01219,02637,03222,18Maximum KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim210,60210,60373,01219,02637,03222,18World KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim210,60210,60373,01219,02637,03222,18Diğer KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim210,60210,603--6--
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.